LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

Stockholm...Stockholm...Sommar-Stockholm!

Kategori: Blogg

En sommar utan ett besök i Stockholm är för mig ingen sommar. Min dotter med familj plus mina två bröder med familjer bor alla i Hufvudstaden, så anledning finns alltid för några dagars besök med jämna mellanrum. Stockholm är ju som allra vackrast under vår- och sommarmånaderna med början redan i maj när de japanska körsbärsträden blommar i Kungsträdgården.
För mig är också sommaren den årstid då jag laddar sinnet med nya intryck, samlar ny inspiration, fotar, memorerar, skissar, skriver ner idéer och tankar, skapar  "mina sk tankekartor" som jag sedan tar med till ateljén när sommaren är slut och det är dags att öppna upp LenasArt och planera nya tavlor och utställningar för hösten och nästa vår! Längtar alltid till höstkvällarna i ateljén när skaparlusten och kreativiteten tagit fart.
och mina idéer skall växa fram på mina målardukar.
Skapandeprocessen är svår att beskriva men det är verkligen en "process" och själva bildskapandet sker egentligen mentalt långt innan jag står framför staffliet in action med färger och penslar, då är jag oftast redan igång med tankar kring nästa tavla, och den tavla som står på staffliet är något som skall färdigställas och färgsättas för att få fram den stämning och atmosfär jag önskar förmedla!
   
Så var det då Stockholm! Att stiga upp extra tidigt en morgon, för att ta vandra Strandvägen, via Sergels Torg och Hötorget när Stockholm vaknar, är underbart! Att känna anonymiteten och litenheten i storheten!
Eller vandra över broarna och vattnet, köpa färskt bröd och ta en kopp kaffe någonstans för att sedan vandra vidare Kungsholmen runt, eller ut på Djurgården förbi alla Skärgårdsbåtarna innan storstadens puls drar igång och innan ringlande köer av turister skall köpa biljetter och vänta på att få åka ut i Skärgården!
 
Fyra veckor semester har gått. Kära sambon börjar arbeta imorgon men jag har ytterligare två veckor kvar. Konstnärsmaterial skall handlas in, besök på några konstutställningar och ett par måleriprojekt väntar....
 
Ha en härlig sommarvecka. Jag är snart tillbaka med nytt inlägg
PS. Blåbären är mogna så det blir nog även lite bärplockning om vädret tillåter!
                                                                                                                       
 
 
Kommentera inlägget här: