LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

Besök på Galleri K

Kategori: Blogg

Fr o m 1:a november 2013 är jag konstnär på heltid, vilket innebär att jag kommer att fokusera på min konst och arbeta i min ateljé LenasArt både på dagtid och ibland kvällstid. Ser ni att jag är i ateljén, titta gärna in för en liten pratstund eller en kopp kaffe!

VÄLKOMNA!

Lördag 16 november åkte jag och kära sambon in till Gävle för att börja helgen med en frukost på hotell Grand Elite. Inte dumt! Mycket mätta o belåtna gick vi därefter till torget och köpte en bukett tulpaner för att ha med till Eva Friskmans vernissage på Galleri K.
Vi tog en promenad upp till det gamla trähuset i Gamla Gävle bakom länsmuseet och konstaterade snopet att Galleri K hade flyttat!!!!!
Efter samtal och vägbeskrivning av en vänlig dam, gick vi med långa snabba steg rakt genom stan till Norra Kopparslagargatan 18 dit galleriet nyligen flyttat.

Eva Friskman tog emot och hade många vackra tavlor i glas och metall. Vi minglade en stund och träffade även några andra konstnärsbekanta. Väl värt ett besök, utställningen pågår fram till 1 december.

Vi tittade också in på Galleri Profilen där vi hejade på Rickard och fick en trevlig pratstund med honom.

Tisdag 10 december besöker Rickard min ateljé igen och pratar och visar min målargrupp hur viktigt det är med ramning och vad en ram kan göra (eller förstöra) för en tavla!

Kommande tisdag 26 november är det dags för besök av Johan Thunberg i ateljén. Han kommer och lär oss lite och berättar lite om sin teknik att måla ljus och vatten.....ska bli spännande!
Dagarna flyger iväg och jag är nu inne på tredje veckan ledigt och njuter av mitt nya liva och min nyvunna frihet....

Imorgon kväll har jag bjudit in mina kära arbetskollegor till mig på middag! Saknar dem men har inte saknat jobbet en endaste dag än....

Ha en bra vecka, jag är snart tillbaka med nytt inlägg!

Utflykt till Laxön & Johan Thunberg

VÄLKOMNA!
_____________________________________________________________________________________________
SÖNDAG 9 NOVEMBER
I dag har jag varit och hälsat på konstnär Johan Thunberg i hans ateljé på Laxön. Johan är bl a just nu aktuell med att ha illustrerat Hemmets Journals almanacka för 2014. Signerade ex av almanackan finns till försäljning hos honom för den som är intresserad. Intressant artikel om Johan också publicerad i Hemmets Journal från 24/10.

Tidigare i år fick jag en förfrågan från Johan att ställa ut i hans Gästgalleri under våren 2014. Vi pratade lite grann om det och jag tittade på utställningslokalen som  var fin med vita väggar och vackert ljus och vi har kommit överens om att jag skall ställa ut hos honom på Laxön under juni månad. Spännande och roligt att komma till den vackra miljön kring Älvkarleby/Älvkarleö. Johan tackade också ja till att besöka mig och min målargrupp på LenasArt en tisdagkväll framöver för att visa och berätta lite om sitt måleri. Det ser jag fram emot!

Ny vecka och nya utmaningar väntar i ateljén! Många idéer och uppdrag att ta itu med!

Lady of leisure...

Kategori: Blogg

Fr o m 1:a november 2013 är jag konstnär på heltid. Jag kommer att vara i ateljén mycket mer på dagtid. Ser ni att jag är i ateljén och vill titta in är ni välkomna för en pratstund och en kopp kaffe!

VÄLKOMNA!

Jag har nu varit ledig i en heeeeel vecka! Underbart att inte ha tider att passa, sova längre på morgonen och njuta av frukost i lugn och ro. Har verkligen uppskattat min nyvunna frihet och framför allt att kunna vara i ateljén på dagtid och precis när jag vill. Tavlan på bilden är i färdigställningsfas, lite finjusteringar återstår.
Fotar numera mina alster under målarprocessen, då ser jag lättare vad som ska ändras. Taveltitel är redan klar, för i tisdags fick jag en fråga från en kompis i England via FB när jag skulle lägga ut bild på min första tavla som "lady of leisure", vilket tavlan nu heter. Thanks Gaynor!!Foto: "Lady of leisure"
 "Lady of leisure"

Spök
Halloween och första veckoslutet som friherinna firades i Stockholm. Lite shoppig och lördagkväll såg vi Spök på Cirkus! Rolig och fantastiskt bra, rekommenderas!  Alla var duktiga i sina roller men allra bäst var Loa Falkman som gammelspöket Bernhard, helt underbar! Han kan han!
 Imorgon är jag i Högbo på SPA och blir ompysslad till kropp o själ! Fick ett presentkort av mina älskade barn när jag fyllde år och det har jag sparat till denna fredag för att än en gång fira min första vecka i frihet.

Ha en härlig helg, jag är snart tillbaka med nytt inlägg!