LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

Summering av årets Gästrik Konst

Kategori: Blogg

Tisdag 22 april 2014
Efter fyra intensiva spännande dagar under påskhelgen avslutades årets konstrunda igår eftermiddag.
Trött och nöjd smälter jag nu alla intryck och tänker på alla besökare/alla möten och givande diskussioner med både nya och gamla kunder och konstintresserade.
 
Glädjande att många som inte känner till mig sen tidigare hittat till min ateljé. Några hade sett min tavla på samlingsutställningen på Konsthallen och blev nyfikna, flera hade sett min bild i katalogen och andra hade fått tips av bekanta och vänner att besöka mig.
 
Gissningsvis hade jag runt 300 besökare fördelat på de fyra dagarna. Precis som tidigare år kommer flest besökare under Långfredagen. De som är intresserade att köpa konst är alltid först på plats! Påskafton och Påskdagen var lugnare, några enstaka besökare före lunch, sedan droppade det in lite fler framåt eftermiddagen. Annandagen var det en jämn ström av besökare från tidig förmiddag fram till stängningsdags. Fördelen att ställa ut i egen ateljé är att det ger möjlighet och tid att prata med mina besökare och nackdelen är att jag ej träffar de andra konstnärerna och debutanterna och att jag också missar möjligheten ta del av all vacker konst som visas i olika vackra miljöer. Smet iväg en timme till Högbo på Påskdagen, så lite hann jag se ändå!!  
 
För mig som nu arbetar som heltidskonstnär känns det viktigt att visa upp min "arbetsplats",  informera om min kurs- och eventverksamhet och också berätta att man alltid är välkommen att titta in i ateljén även under vardagar eller kvällar när jag är där. Jag fångade t ex under påskhelgen upp några nya namn på mina listor för intresseanmälan till höstens nybörjarkurs och  week-endkurs i måleri. Vädligt  roligt och inspirerande.
 
Fantastiskt kul men samtidigt med en känsla av vemod att många av mina sålda verk nu lämnat min ateljé och kommer att finnas bl a i Uppsala, Gävle, Falun och Sandviken i framtiden!
Lena Södercrantzs foto. Foto: Njuter lite av kvällssolen på balkongen, efter fjärde o sista dagen av årets Gästrik Konst. Roligt men oxå lite vemodigt att ta farväl av många av mina verk som nu lämnat atelj'en! Nya utmaningar väntar...
Första tavlan som såldes var den vänstra på vänstra fotot, "Lady of leisure" som också är den bild jag valde att ha med i Gästrik Konst katalogen i år. Även mina "Coffee beans" till höger såldes till ett ungt Gävlepar. Nedan illustrationer/tuschteckningar och många andra tavlor såldes också. Totalt sålde jag i år 14 originaltavlor i olika storlek och 10 mindre inglasade presenttavlor! Överraskande bra försäljning och positivtt att det finns intresse för min konst, det vet man ju aldrig och det här med försäljning måste man som konstnär vara ödmjuk till.
 
Men hur det än är så känns det på något sätt ett kvitto på att den konst jag skapar och den tid jag lägger ned på mina bilder uppskattas. En kommentar jag ofta hör av mina besökare är att de blir glada av mina färger och mina fantasifulla motiv och för mig är det ändå just det som är känns allra viktigast!
 
  
"Angry bird", "Lady in red" och "Daft Punk"
 
Tack till er alla som besökte mig och till er som köpt mina tavlor! Ha en bra vecka, jag är snart tillbaka med nytt inlägg!
 
Nya  utmaningar och utställningar väntar, under juni månad kommer jag att ställa ut i Johan Thunbergs gästgalleri på Laxön, men före det skall jag hålla en week-endkurs i måleri, eventuellt ha ett målarevent, resa till Istanbul på långweek-end (nya intryck o ny inspiration) samt åka till min Stockholm några dagar.... 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: