LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

Föredrag Rotary Väst

Kategori: Blogg

Måndag 23 februari
Spännande att starta upp veckan med ett konstuppdrag! 20 medlemmar från Rotary Väst kom till ateljén igår för att äta lunch tillsammans på LenasArt och för att lyssna på mitt föredrag då jag och berättade om mitt konstnärsskap, kurs- och eventverksamhet i ateljén. Det blev trevlig samvaro under ett par timmar och också lite tid över för frågor och att gå runt och titta på mina målningar.
Dukat o klart inför Rotarys besök
Tisdag 24 februari
Förmiddagen har ägnats åt bokföring, några telefonsamtal och redigering av foton i Photoshop. Ikväll blir det måleri som vanligt med tjejerna i fortsättningskursen. Jag har tidigare fixat med Lina J på Sandvik Coromant så deltagarna i kursen har möjlighet att ställa ut i foajén där. Helena N och Margareta L kommer att delta och Lina kommer förbi ateljen ikväll och informerar och bestämmer datum för hängning inför deras kommande utställning under mars/april. Kul att de vågar och vill!
 
Kommande konstaktiviteter 
Torsdag 26 feb - Galleribesök på Sandvik Coromant, ArtZandra (Göteborg)
Lördag   28 feb - Besök i Stockholm Liljewalchs Vårsalong
Söndag  29 feb - Besök i Stockholm Moderna Museet för att se Louise Bourgeois utställning 
 
 
GästrikKonst 2015
Väntar med spänning på årets konstfolder och katalog. Nytt för i år är att katalogen kommer att finnas för nedladdning från www.gastrikkonst.se för den som önskar. Endast ett fåtal kataloger kommer att tryckas och vi deltagande konstnärer är lovade ett ex av den tryckta varianten. Mycket synd tycker jag, då jag vet att katalogen är mycket uppskattad att ha med sig och bläddra i under konstrundan och även som samlarobjekt. Jag arbetar för fullt med årets utställning och en hel del ramning återstår med hjälp av kära sambon. Så fokus på måleri och andra förberedelser är det som gäller.
 
I mitt galleri har jag inte lagt in så många nya bilder på senaste tiden utan de kommer publiceras efter GästrikKonst, Kommer att lägga in två nya tavlor idag som ett litet smakprov på min inspiration från vår underbara resa till Dominikanska Republiken. Jag har så mycket färger och nya intryck att bearbeta! Vi får väl se famöver om jag lyckas överföra lite av mina idéer till mina nya målardukar!!! Inte alltid så lätt minsann!
 
Jag lovade i förra veckan att skriva lite mer om den vackra stenen Larimar, så här kommer det: 
  
Larimar är en turkosblå halvädelsten som endast återfinns i Dominikanska republiken. Den vackra stenen hittades så sent som 1974 av Miguel Méndez på en strand i provinsen Barahona, och infödingar trodde och berättade för honom att den kom från havet. Stenen döptes efter hans dotter Larissa och det spanska ordet för hav, mar, det vill säga Larimar. Idag finns det bara en gruva i världen där Larimar utvinns. Mycket vackra smycken tillverkas av stenen och jag köpte naturligtvis med mig några fina halsband till mig själv och mina små barnbarn.
   
 
Dags för en kopp kaffe och avsluta dagens inlägg.
 
Ha en skön tisdag och jag är tillbaka nästa vecka igen!
 
 
 
 
 
  
Kommentera inlägget här: