LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

Fredag 14 Oktober

Kategori: Blogg

Nybörjarkurs - Torsdagar
Igår startade jag upp höstens andra målarkurs på LenasArt. 6 helt nya deltagare som alla vill testa sin konstnärliga ådra tillsammans med mig i ateljen under hösten och prova på att måla i akryl. När alla anlänt samlades vi i "sällskapsrummet" där vi presenterade oss lite kort för varandra och skålade in kvällen & kursen med lite alkoholfri cider med tilltugg.
Kan vara konst av 1 person
I år är det 15 år sedan jag skaffade egen atelje och öppnade  Atelje & Galleri LenasArt och 16 år sedan jag började med målarkurser och målarevent. 
 
Därefter bytte vi rum och gick in i "målarverkstan" där jag förberett alla tjejernas arbetsplatser med målardukar, penslar, ritkol, skisspapper och allt annat som behövdes för kvällen. Efter en gemensam färgövning där de fick prova på Winsor & Newton Acrylic Professional i några basfärger på den lilla målarduken och även testa olika blandningar med t ex guld och svart och vitt som komplement för att utforska gråskalan.
Kan vara en bild av 6 personer
 
 Kan vara en bild av 2 personer och inomhusJag visade hur jag alltid "primar"/grundmålar mina canavasdukar och även hur jag skapar en lätt struktur för att göra en intressant bakgrund där man så småningom börjar med sin egen bildkomposition. Det blev en kreativ kväll med en liten paus för kaffe och nybakade äppelmuffins kvällen till ära och innan alla lämnade ateljen låg 6 olika bakgrunder på golvet för att torka till nästa veckas lektion då vi ska gå in lite mer på grundläggande färglära och de olika färgernas egenskaper och karaktärer.
Kan vara konst
 Tack till er alla för en härlig kväll, nu får jag koppla av lite under helgen och förbereda för måndagens "överraskningsevent" i atlejen och sedan full fart igen med fortsättningskursen på tisdagar och nybörjarkursen på torsdagar.
 
Önskar er alla en riktigt härlig hösthelg.
 
Jag är snart tillbaka!
 
Kram/Lena 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: