LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

God morgon, vilken härlig lördag.....

Kategori: Blogg

...här gäller att komma ut och ta vara på det fina höstvädret, njuta av den friska luften och de vackra färgerna. Hösten är en underbar årstid!

Utställning Galleri Majoo
Idag blir det vernissage på Galleri Majoo i Gävle. Där ställer Gävlekonstnären Mehran Mahdavi ut sina målningar. Mehran har målat tillsammans med mig och mina konstnärskollegor som jag delade ateljé med i Gävle under 10 år mellan 1998-2008 innan jag öppnade egen ateljé här i Sandviken

Fernando Botero
I mitt förra inlägg lade jag in en bild av den Colombianske konstnären Fernando Botero. Moderna museet i Stockholm ställde ut Botero våren 2001. För mig blev det ett helt nytt möte med en för mig
helt obekant sydamerikansk konstnär! I förra veckan såg jag ett reportage på TV där en av hans stora skulpturer skymtade i bakgrunden på ett torg i någon Colombiansk stad. Botero målar stort, alltså STORT!! Med överdrivna proportioner och stora "feta" figurer. Alla tavlor som visades var i mycket stort format. 
      
Sitt val av motiv har han förklarat med att en konstnär attraheras av former, utan att reflerkera över varför? Man känner för formerna och utvecklar det vidare....
  
Det var en fascinerande upplevelse att se hela denna färgprakt, (han har fantastiska färger), och alla dess "stora" kroppar på tavlor i rum, efter rum!
   
Trevlig helg alla mina läsare...... Jag är snart tillbaka!
Kommentera inlägget här: