LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

Äntligen blev det en helg i konstens tecken....

Kategori: Blogg

... och i lördags var det dags för en gallerirunda i Gävle. Som jag har längtat.....Startade med ett besök hos Jonas och Marika på Galleri Majoo i deras nyöppnade galleri i nya lokaler på Byggmästargatan 1. Vernissage av duktiga Veroniqa Perzon som tidigare bott i Hofors men nu flyttat till Gävle, häärliga tavlor. Grattis Veroniqa!! Beundrar din energi och produktivitet.Jag såg också flera av dina tavlor på Hotel Clarion Winn i Gävle nyligen!  Imponerande! Grattis också till Jonas och Marika som fått så fina nya lokaler och nu också satsar på både ramar och försäljning av konst och konstnärsmaterial.
Veroniqa Perzon, Vernissage Galleri Majoo, lördag 27 oktober 2012
 
Själv fick jag en trevlig pratstund med både Jonas och Veroniqa och passade på att köpa lite nytt konstmaterial till ateljén. En spännande nyhet var s k "oilbars" från Winsor Newton, oljefärg av hög kvalitet i kritform, vilket innebär att man både kan måla och teckna direkt på duk. Kan blandas med fingrarna eller pensel, mixa färger, lägga lager på lager osv, Oilbars kan även med fördel användas med Winsor & Newtons oljemedier...Sitter nu här med ett "startkit" framför mig med sex olika färger som jag ska ta ner till ateljén och visa tjejerna i morgon!
Fick även lite andra prover bl a på vattenbaserad oljefärg från märket Cobra, och ett prov på oljefärg av märket "Van Gogh". Skyndade sedan till Galleri Rosa Huset där Ardy Strüwers utställnig höll öppet för sista helgen! Tyvärr var jag på semester i Turkiet när han hade vernissage i egen närvaro. Det var 20 år sen sist han var i Gävle och det ryktades att det här nog är den sista utställning Ardy har i Sverige, Härliga tavlor, vilka bilder, vilka färger....
  
Måste också berätta om Åke Lindbergs besök i ateljén förra tisdagen. Härliga underbara inspirerande Åke,
tack för att du kom...och oj vilken fart du fick på oss alla i ateljén med din entusiasm. Här fanns inga hämningar
eller prestationsångest den här tisdagen, utan alla målade tillsammans med palettkniv två och två och kreativiteten flödade!
 
Kvällen gick bara alldeles för fort,,,,Stort Tack, det blir fler gånger hoppas vi!
 
Imorgon blir det målning igen i ateljén och på onsdag blir vi några stycken som åker till min f d ateljé på Nedre Arbetshusgatan i Gävle för att hälsa på och få en pratstund och utbyta tankar och idéer med mina konsnärskollegor från alla år i Gävle....jag längtar.
 
Ha en härlig måndagskväll, det lilla som är kvar..... vinterdäcken är nu tack o lov på plats! I morse blev det en snabb promenad till jobbet istället för slirig biltur...
 
Sov gott alla mina konstnärsvänner! Jag är snart tillbaka med nytt blogginlägg!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: