LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

En spännande konsthöst!

Kategori: Blogg

Måndag 31 augusti
 
Yayoi Kusama - Louisiana Museum of Modern Art
Louisianas konstmuseum utanför Köpenhamn lockar alltid med spännande utställningar med flera av världens främsta konstnärer och i höst är det dags för Yayoi Kusama fr o m 17/9 2015 - 24/1 2016
Hennes utställning kommer så småningom också till Moderna Museet i Stockholm.
 
Yayoi Kusama (född 1929) som med sin fascination för prickar "polka-dots" fängslat även mitt intresse. Med sina skulpturer, målningar och installationer räknas hon idag som en av de största inom "pop-konsten". Jag går ej in på någon närmare beskrivning här men för den som vill läsa mer och se mer av hennes bilder rekommenderar jag att surfa runt för bilder och information på internet. För att förstå lite av hennes storhet kan jag i alla fall nämna att ett av hennes verk auktionerades ut på Christies i New York för 5.1 miljoner dollar, vilket är den högsta summa som hittills betalats för ett verk av en idag levande kvinnlig konstnär! Det gör vi tummen upp för! 
Jag fokuserar gärna på stora kvinnliga konstnärer som brutit väg ocn vågat och velat följa sina inre drömmar. 
  
Frida Kahlo, Yoyoi Kusama, Georgia O Keefe och flera av våra egna svenska konstnärinnor Madelene Pyk, Sigrid Hjertén, Vera Nilsson är bara några av dem jag beundrar.
 
En magisk sensommarnatt
  
Varma soliga dagar, trevligt umgänge, god mat o en underbar helg tillsammans med mina bröder o svägerskor på min lillebror o Catharinas ö i Roslagen. Dessutom en helt fantastisk fullmåne under lördagnatt. Vänstra bilden tagen utanför gäststugan innan vi gick för att sova, andra bilden tagen genom fönstret inifrån stugan där vi blev sittande en stund och bara njöt av utsikten och denna magiska stämning med en silvrig fullmåne och glittrande mångata. Ögonblick att memorera!
 
Nu blir det full fart in i första höstmånaden september! Ha en bra vecka, jag är snart tillbaka!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: