LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

MIDSOMMAR

Kategori: Blogg

ONSDAG 17 JUNI
Efter en lång, annorlunda vår i dessa oroliga COVID-19 tider närmar vi oss nu vår efterlängtade midsommarafton, denna mytomspunna tradition som vi alla har våra egna magiskt skimrande  barndoms- ungdoms- och sommarminnen ifrån.
Visa källbilden
 
Barndomens midsomrar firades ibland hos Mormor o Morfar vid deras sommarställe vid Kilsbergen i Lekeberga utanför Örebro, jag minns den stora ängen och hur jag strövade med morfar genom höga ormbunkar fram till den "gigantiska" midsommarstången som vi alla skulle dansa kring, min älskade morfar Josef (med trygghetsfaktor 10), jag minns det stora skrämmande trädet där blixten hade slagit ner som oxå stod mitt på ängen, vackra Lekeberga, så underbara somrar vi hade där, morfars simskola med mig o mina bröder i den kalla bäcken, mormor Marys dignande jordgubbsskålar, kusinhäng och utedass! Visa källbilden
Ibland firades midsommar i Hälsingland hos kära farmor Signe och farfar Olle i Rengsjö, där firades med dans kring midsommarstången vid Hembygdsgården där min farbror var med i folkdanslaget och jag glömmer aldrig när han tog tag i mig och vi dansade tillsammans, han i folkdräkt och jag i en vit klänning med orange blommor. Jag kände mig som en liten fågel som flög fram i luften när han lyfte mig och svingade mig runt och upp och ner i dansens virvlar. Underbara minnen från tider som flytt.
 
Ibland firade vi också midsommar med grannar och vänner hemma i stan där vi bodde och dagens höjdpunkter var att när stången var blomsterprydd och klar, fick alla barn som hjälpt till gratis läsk, (en hel läskflaska 37 cl), det var lyx på den tiden, mina 2 bröder och jag brukade få dela en flaska läsk ibland och då var det noga med att dela så att ingen fick en mun mer eller mindre än den andra. Min storebror mätte med linjal och öste med tesked tills det var lika mycket i varje glas!
 
Visa källbilden Visa källbilden
Naturligtvis var det alltid sol, all annan väderlek har vi för längesedan förträngt, midsommarminnen  är sol & värme, samvaro, sill, dans och vishäften.
Visa källbilden
 
Så kom tonårstiden när det var Rättvik man skulle åka till, frestande och farligt men dit skulle man och jag minns när jag ville åka dit med min första pojkvän som då var 18 år och hade körkort, själv var jag 16 och mina föräldrar sa skarpt ifrån, inte skulle jag få sova i tält med min pojkvän, helt otänktbart, hur det än var så beslutade pappa till slut att jag skulle få åka på ett villkor, att han fick prata enskilt med min pojkvän H, vilket han gjorde och när jag ängsligt frågade H vad pappa pratade om så sa han att din pappa var så rädd att jag skulle göra dig med barn om vi sov tillsammans, och jag svarade varför skulle jag göra det just i Rättvik, det kan jag ju lika gärna göra här hemma om det är det du är mest orolig för, vilket gjorde att jag fick resa med mina 2 kompisar + pojkvän och fira en solig midsommar i Rättvik, där jag fick erfarenheten att om mina föräldrar sett den fylla och det stök som var både på tältplatsen och festplatsen så har nog det skrämt betydligt mer...jaa en erfarenhet rikare kom vi hem och talade nog inte så högt om de vi upplevt.
Visa källbilden
 
Så kom barnen och åren som mamma till 3 små söta telningar och historien upprepar sig, blomsterkransar, dans kring midsommarstången vid Årsunda Hembygdsgård där mina föräldrar köpt sommarstuga vid sjön. Å där har det firats, år ut och år in. Idag är barnen vuxna för längesedan, Stugan ägs av mig och min bror och midsomrar firas numera med barn och barnbarn och bonusbarn och pojk- och flickvänner i en härlig mix, lite olika hur många vi lyckas samla.
 
Om ett par timmar bär det av till vårt älskade Sjöhagen igen och sill ska läggas in, gräsmattan klippas, matjestårta och jordgubbstårta skall färdigställas under morgondagen och äldsta sonen med familj kommer och firar med oss i år. Längtar efter lite familjesamvaro, barnskratt och glädje igen och det ser ut som om vädergudarna står på vår sida i år.
 
Önskar er alla en underbar Midsommarhelg, Var fortsatt rädda om varandra!
 
Kram/Lena
 
Kommentera inlägget här: