LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

Vårmånad på "G" & då ville plötsligt Kung Bore hälsa på!

Kategori: Blogg

MÅNDAG 2 MARS
Som kontrast till en snövit måndag, (det kom ju lite vita flingor till slut) bjuder jag idag på några färgsprakande bilder från den lokala frukt- och grönsaksmarknaden i Ham Ninh, Vietnam.
Bilden kan innehålla: 3 personer, frukt, tabell och mat
Som ni kanske förstår blir det en otrolig kontrast att komma hem till ett (så här års) färglöst Sverige  efter att under ett par veckor ha vistats i ett land som fullkomlligt exploderar av färg och form....så många intryck och så mycket inspiration som nu delvis ska omvandlas till målningar i min atelj'e.
Bilden kan innehålla: frukt och mat
I ett par målningar har jag under förra veckan försökt att återge mina minnen av de gracila vackra vietnamesiska kvinnorna i sina vackra långa klänningar, lite justeringar återstår. En konstnärs dilemma är ju alltid att inte överarbeta, att stanna i tid & bestämma när en målning är klar för inramning.
Bilden kan innehålla: utomhus
Nu gäller det för mig att få färgerna att överensstämma någorlunda mellan de här två målningarna så att de kan hänga bredvid varandra och harmoniera tillsammans. Färgerna i bakgrunden är inte fullt så avvikande som på fotona här men jag behöver ändå justera lite...Jag funderar nu oxå på ramar till dessa ganska stora målningar och tror att en svart tunn ramlist blir vackert till mina vita väggar  i  Atelj'e & Galleri LenasArt.
Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
Gästrik Konst närmar sig med stormsteg, veckorna passerar i rasande fart, nu är det bara lite mer än en månad kvar till årets största konstevent här i Gästrikland. Som jag tidigare nämnt är jag en av  73 deltagande konstnärer och jag deltar i år för 15:e gången i Gästrik Konst.
 
Dags att avsluta dagens inlägg och gå till atelj'en.I em ska jag beräkna hur mycket ramlist som ska inhandlas och imorgon blir det inköp av list,  både vit färdigmålad och träfärgad som skall målas svarta, sprayfärg, najtråd, tavelöglor osv och det råder nu bråda dagar under återstående veckor fram till "The Grand Opening" långfredag 10 april kl 11.00. Mer info om detta kommer inom kort. 
 
Under kommande vecka tror jag att turen har kommit till mig och att det är dags för Stiftelsen Gästrik Konst att presentera mig och min målning som jag valt till årets konstkatalog på Facebook. Stiftelsen presenterar samtliga deltagande konstnärer, 1 per dag, i bokstavsordning fram till långfredag. Vi finns också representerade på Kommunens hemsida och på Stiftelsens Facebook sida.
 
Gästrik Konst 2020:
Hemsida:   https://sandviken.se/kulturfritid/kultur/konst/gastrikkonst
Facebook: @gastrikkonst
 
För den som är intresserad hittar ni också mig på:
Facebook:  Lena Södercrantz
Facebook:  Atelje' & Galleri LenasArt
Instagram:  Lenasart
  
Ha en bra vecka!  Jag är snart tillbaka! 
 
Vänliga måndagshälsningar
/Lena
 
Kommentera inlägget här: