LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

Lite stilltje i atelj'en

Kategori: Blogg

Tisdag 12 maj
En månad har gått sedan årets minimalistiska påskutställning på LenasArt, istället för Gästrik Konst som blev inställt. Naturligtvis känner jag stor tacksamhet för de besökare som kom och de tavlor som såldes, men mitt företag och min verksamhet går verkligen på sparlåga då alla aktiviteter är inställda under vår och sommar. Det känns både trist och tungt!
 
Jag saknar mina kurskvällar tillsammans med alla underbara kursdeltagare så mycket, så mycket, då lever ateljen och det flödar av skaparkraft, energi, prat o skratt! Härligt att tänka på mitt i denna oroliga, ovissa tillvaro. 
 
I vilket fall har jag börjat att planera för höstens kursaktiviteter och glädjande nog har några redan hört av sig och anmält sig till höstens eftermiddagskurs. Precis som jag längtar de efter att få måla tillsammans igen! Det känns glädjande och hoppfullt att se framåt.
 
Istället för att måla tavlor har jag köpt 4 gamla cafestolar på Röda Korset som nu skall slipas, spacklas och målas om för att tas ut till vårt älskade Sjöhagen där vi nu vistas så mycket som möjligt. Kära mannen är permitterad 2 dagar per vecka, så nu är det och har varit lite förlängda helger på landet.
 
Där njuter vi av långpromenader, fågelkvitter och frisk luft och jobbar på tomten när vädret tillåter,  så skönt och avkopplande att blicka ut över sjön, njuta av olika kvällshimlar och soluppgångar och följa naturen när vitsippor, gullvivor och syrenknoppar börjar slå ut, när vi vistas där försöker vi koppla av från all COVID-19 rapportering (som vi naturligtvis följer), men ändå försöker att ha lite distans till i vardagen.
 
Det är bara att hålla tummarna att det snart är över (tänk vad ett litet virus kans ställa till med) så vi kan börja umgås under mer normala former igen. Svårast av allt är att ej få besöka min gamla mamma 92 1/2 år på hennes boende, vi pratar dagligen och jag levererar nybakade bullar och muffins och lite annat som hon behöver till hennes brevlåda, för dit in i tamburen får jag gå och jag har idag oxå fått tillstånd att äta lunch tillsammans med henne i boendets restaurang där vi skall få sitta i ett enskilt rum och placerade med "social distans" till varandra. Jag var så glad att vi skulle få äta tillsammans idag, men så blev det en dålig dag för lilla mor och idag blev hon sängliggande istället. Vi tröstar oss med att vi gör ett nytt försök en annan när hon orkar och mår bättre.
 
Ja känslorna fladdrar och svajar hit o dit  dessa dagar och jag tycker nog att det känns lite skönt att kunna skriva av sig lite funderingar och tankar. Jag är ju långt ifrån ensam om dessa känslor, det är något vi alla delar och kämpar mot tillsammans. Jag kan även glädja mig åt att ingen av mina barn med familjer blivit drabbade av COVID-19. Däremot en av mina bröders barn med familj i Stockholm, där mannen varit ordentligt sjuk, men ingen sjukhusvistelse och är nu äntligen på bättringsvägen! Det känns som vi alla väntar på något, men vet inte riktigt på vad.....
 
Ett oförglömligt år och en oförglömlig vår när tre av våra 4 barnbarn fyllt år under april och vi inte kunnat fira och kramats som vanligt, men tack och lov finns ju sociala media så vi kan träffas och umgås digitalt och vi ser fram emot gemensamt firande lite längre fram istället och då ska det firas ordentligt. 
 
Ha det gott därute! Sköt om er och era nära och kära. Nu får våren vända tillbaka igen så vi får njuta av sol och värme och se framåt med tillförsikt.
 
KRAM Lena
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: