LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

MOT NYA UTMANINGAR!

Kategori: Blogg

TORSDAG 15 APRIL
Igår fick jag min första dos av COVID vaccin (Pfizer), känns skönt och hoppfullt att gå mot ett förhoppningsvis mer normaliserat liv igen. Dos 2 inbokad till slutet av maj (ska ju gå 6 veckor emellan).
 
Ja, ja, det är bara att hålla i och fortsätta vara försiktig på samma sätt som tidigare. Tyvärr är ju vår region Gävleborg den region som drabbats hårdast i hela Sverige, men nu hoppas vi på att så många som möjligt går och tar sitt vaccin och att läget så småningom stabiliseras igen.
Kan vara konst av blomma
Igår publicerade jag en av mina första oljemålningar "Solrosor" på både Facebook och Instagram. Det känns ofattbart att jag målade den för 24 år sedan till en av mina bästa vänners födelsedag. Jag minns den lyckliga känslan när jag stod i vår trädgård en solig lördag och målade bakom mitt nyinköpta staffli. På ngt sätt startskottet för min konstnärliga karriär som så småningom ledde till att jag började måla mer seriöst och delade atelje med några konstnärskollegor i Gävle under 10 år, att jag från 2008 grundade Atelje & Galleri LenasArt (mitt eget) och att jag 2014 vågade hoppa av min trygga tjänst på Sandvik Coromant för att satsa 100 % på mitt konsnärsskap. Förutom mitt eget måleri håller jag idag oxå  nybörjar-, fortsättnings-, och weekendkurser. Mot förfrågan arrangerar jag även konstevent "Konstnär för en kväll" för företag och privata grupper. 
 
 
SOMMARUTSTÄLLNING GALLERI BLÄCKHORNET - AXMAR BRYGGA
Som jag nämnde förra veckan så har jag nu tackat ja till att ställa ut tillsammans med några anda konstnärer på Galleri Bläckhornet i sommar. Känns roligt och inspirerande att ha nytt mål att arbeta emot under våren. Jag har även en andra inbjudan till ett större internationellt konstevent i Södra Sverige senare i höst, där ansökning skall skickas in senast i Augusti. Jobbar med en stor tavla inför att ev ansöka, det är ju lite spännande att med jämna mellanrum söka till en jurybedömd lite större utställning och se om man ev blir antagen...Jobbar och funderar vidare på det så länge. Mer information om sommarutställningen kommer så småningom.
 
LENASART
Efter påskens utställning återstår nu de sista tavelleveranserna. Anders C från Uppsala kommer förbi på måndag eftermiddag nästa vekca för att hämta sin målning "Blå timmen". Jag ska själv leverera en tavla till en mycket speciell kund som önskat en tavla av just mig till sitt hem, det är nämligen i mitt barndomshem han och hans fru bor idag. Jag hoppas att jag får komma in och se tavlan på plats i det hem jag bodde när jag var 1-10 år. 
Vi var många barn som växte upp där på Seljansögatan under 60-talet och Lasse och jag var även klasskamrater från klass 1-8. Så roligt att träffas och få en pratstund om då och nu och många gemensamma minnen. I tavlan har jag smugit in små detaljer och symboler som bara "vi  som vet" kan tolka....
 
Ha en fortsatt skön vecka och en Trevlig Helg, nu verkar våren återkomma efter ett bakslag med lite kyla och snö igen....aprilväder heter det ju...
 
Kram
/Lena
 
Kommentera inlägget här: