LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

Söndag & dags för veckans inlägg..

Kategori: Blogg

som idag kort handlar om Leonardo da Vinci (1452-1519). Universalgeni och mytomspunnen målare som verkade både som konstnär, ingenjör, uppfinnare och naturforskare! Tänker inte ge mig in på någon djupare beskrivning av hans måleri, men vågar ganska säkert påstå att Leonardos teckningskonst aldrig har överträffats! Många många av samtidens stora konstnärer tog intryck och påverkades starkt av hans bildkompositioner och unika ljussättning. Bl a Rafael & Rubens!

Varför skriver jag just om Leondardo? Joo, jag har kommit över en helt underbar bok med bilder, faksimiler (grafiska kopior av äldre skrifter), gamla noteringar, brev, skisser etc som beskriver hans tankar, sätt att arbeta och måla. Intressant är också att Leonardo var vänsterhänt och att hans anteckningsböcker och vetenskapliga texter alla är skrivna spegelvänt!!  (se tidigare inlägg ang vänsterhänthet http://lenasart.blogg.se/2010/september/vill-ni-veta-vad-jimi-hendrix-greta-garbo-oc.html). Så kvällslektyr för min del framöver, blir att studera Leondardo di ser Piero da Vinci, som är hans fullständiga namn och betyder "Leonardo, herr Pieros son, från Vinci!     







Kära sambon tittar på skid-VM och jag ska igen gå ner och arbeta i ateljén några timmar, precis som igår! Den här tiden på året är det skönt att måla, och det gäller att prioritera skapandet under mars/april och jobba på mot GästrikKonst. Den lilla "förhandsfoldern" är nu klar och kontstkatalogen för årets konstrunda beräknas vara klar under vecka 12!

Ha en skön söndag, jag är snart tillbaka!
Kommentera inlägget här: