LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

Vill ni veta vad Jimi Hendrix, Greta Garbo och Leonardo da Vinci...

Kategori: Blogg

hade gemensamt! Jo, de var alla vänsterhänta. Visste ni förresten att vänsterhänta har en egen dag! Den 13 augusti är de vänsterhäntas alldeles egna dag.

Vänsterhänthet innebär att man använder vänster hand som huvudhand och högerhänthet att man använder den högra ....det känner vi ju alla till, men

...så finns det de som är tvehänta, dubbelhänta eller bådadera, det kallas ambidextra och anses vara ganska ovanligt!

Ambidextra personer (t ex jag) kan skriva samma text med höger o vänster hand samtidigt, och den vänstra handens resultat blir då spegelvänt i förhållande till högerhandens. Den här "förmågan" har jag demat många gånger och alla blir lika fascinerade. Varför jag skriver om det just ikväll är för att jag visade det förra tisdagen när jag hade besök i ateljén. Förvånat kommer man tillbaka från spegeln och ser att den spegelvända texten som skrivits med vänster hand är lika korrekt som den som samtidigt skrivits med höger!

När jag bodde i Tyskland satt vi en kväll på en pub och av någon anledning visade jag denna talang för några kompisar, vilket slutade med att halva puben ville se, kolla i spegeln, testa själva osv. Det blev en festlig kväll med många skratt på "Bolker 9" i Atlstadt!
  Klicka för att visa "jimi hendrix" result 1    Klicka för att visa "leonardo da vinci tavla" result 5   Klicka för att visa "greta garbo" result 1     

Ur vänsterhänthet föds många stjärnor... det finns en förklaring
Vänsterhänta har en mer utvecklad höger hjärnhalva, som har med konstnärligt skapande att göra och där känslorna sitter. Högerhänta personer styrs av vänster hjärnhalva, där analytiska förmågan och språket finns.

Det är därför konstnärlighet så ofta går hand ihand med vänsterhänthet, så det är alltså ingen slump att många konstnärer,musiker och skådespelare är vänsterhänta. Förmodligen finns det alltså någon sanning i den gamla myten om konstnärliga vänsterhänta. De använder energierna på två sätt - antingen blir man väldigt kreativ, eller så blir man kanske brottslig. För det lär vara en stor överrepresentation av vänsterhänta även bland kriminella.

Skurk eller konstnär alltså!! Både Jack the Ripper och Michelangelo var vänsterhänta...
Vad vill jag då säga med detta "narcissistiska" blogginlägg.

Vänsterhänta är unika!
Sov gott alla där ute i höstnatten!

Kommentera inlägget här: