LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

...LADAN..."

Kategori: Blogg

...jaaa idag skriver jag om "Schablonladan"...
 
I mitten av augusti hade vi kusinträff i Rengsjö, Hälsingland, där min pappa föddes och där jag har en del av mina rötter. Min kusin Kristina Bratt (Bratt är också mitt flicknamn) driver ett värdshus Ol-Anders där vi alla träffades och hade en helt underbar helg tillsammans, med god mat, musikunderhållning, och tillfälle att umgås och lära känna varandras nu vuxna barn osv... En för mig mycket positiv ny bekantskap var min kusin  
Kristinas yngsta dotter Helena. Hon har precis avslutat en 2-årig konstnärlig utbildning på Capellagården/Öland och har ett starkt intresse för sin egen hembygd och har under augusti/september arbetat med  ett konstprojekt som snart står klart! Projektet går under namnet "Schablonladan" och har redan blivit mycket uppmärsammat. Härligt med ungt kreativt skapande!!
Nedan artikel har jag koperat från från Rengsjös hemsida www.rengsjö.se och bilderna har jag kopierat från Helenas blogg www.helenabratt.blogg.se. Läs gärna vidare om du tycker det här är intressant!
 
28 augusti 2012

Nu växer mönstret fram på schablonladan i Knyssla – en annorlunda idé av Rengsjöbördiga Helena Bratt,24. Hon vill uppmärksamma våra kulturskatter och har faschinerats av väggmålerierna i hälsingegårdarna i Västerby.  En av schablonerna har hon låtit förstora upp och med hjälp av kamrater bl a från Capellagården på Öland målar hon nu upp schablonen på en laduvägg i Knyssla. Schablonladan väcker redan uppmärksamhet och mer lär det bli när arbetet är färdigt och byggnadsställningen plockats bort. Och det är det som är meningen.

Schablonladan kommer att fungera som en reklampelare för Västerby hälsingegårdar men också för mamma Kristinas vandrarhem som ligger strax intill ladan. Det passerar 3250 bilar per dygn efter den närliggande riksväg 50 och ingen lär komma att undgå den vackert dekorerade laduväggen i Knyssla. På Helenas blogg på nätet , www.helenabratt.blogg.se kan man följa arbetet och även läsa mera om schabloner. Det finns också en facebookgrupp som heter Schablonladan och som berättar om det ovanliga projektet.

Själv kommer jag naturligtvis att följa detta spännande projekt, och absolut ta vägarna förbi Rengsjö för en titt så småningom!

Ha en härlig hösthelg! Jag är snart tillbaka! 

 

Kommentera inlägget här: