LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

Solrosor à la "early me"

Kategori: Blogg

...idag vill jag publicera en bild på en tavla som jag gav i födelsedagspresent till en av mina bästa väninnor. Hon hade önskat sig en målning av mig när hon fyllde "halvjämnt". Åren rusar på och det är nu över 16 år sedan hon fick den. Förra veckan när jag var hem till Helena och såg tavlan så blev vi nog lite nostalgiska båda två att det var så länge sen....jag bad att hon skulle ta ett foto och skicka till mig för jag hade inte något själv.
I fredags kom den via Iphone och här är den nu!!
Jag minns så väl när jag målade den. Jag hade precis avslutat min första oljemålningskurs. På min första semesterdag hade jag bestämt mig för att gå upp tidigt och måla hela dagen. Solen sken, jag stod utomhus med mitt nyinköpta staffli och på ett litet bord bredvid hade jag lagt min målarlåda med alla nyinköpta tubfäger, penslar och tillbehör....ett magiskt och förtrollande ögonblick!  Jag njöt av stunden, av färgerna och att kunna skapa en egen oljemålning, sakta, sakta växte bilden fram och jag målade solros efter solros, när tavlan så småningom var klar kände jag att detta var början på något nytt!!! 
 
Många tavlor och utställningar har det blivit sen dess, det känns faktiskt lite overkligt ibland! Min yngsta son
Johan sa till mig för några år sen..."Mamma" du ser väl till att du fotograferar dina tavlor, tänk om tio år, kommer du ihåg vad du har målat, vem som har dina tavlor osv. .
Det resulterade i att jag nu alltid fotar mina bilder och har en liten bok där jag klistrar in bilderna i "frimärksformat, samt skriver i vem som fått eller köpt tavlan.
...så mitt eget lilla frimärksalbum växer och det är riktigt kul att bläddra i och titta tillbaka på.
Långt ifrån komplett, men en bra bit på väg!!
 
Ha en bra vecka! Nytt inlägg publiceras nästa söndag igen! 
Kommentera inlägget här: