LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

Akvarellmåleri - Inspirerande & spännnande workshop!

Kategori: Blogg

Fredag 17 oktober - Söndag 19 oktober
Under ett intensivt och lärorikt veckoslut har jag tillsammans med 16 personer deltagit i en workshop i akvarellmåleri i Konstnärshuset Vävaren i Strömsbro utanför Gävle.
  
Min konstnärskollega Mats Pettersson har med grundläggande teori, gemensamma färgövningar och eget experimenterande gett mig inblick i och förståelse för akvarellfärgernas magi och sensitivitet. Jag har också lärt mig lite om pigmentens likheter och olikheter och hur de "uppför" sig med flödande vatten på vått, alternativt torrt underlag. Spännande, fascinerande och svårt.
  
Efter tre dagar har Mats fyllt på med ny energi och gett mig mod att gå vidare och utveckla akvarellmåleri parallellt med eget måleri. För mig personligen (som vanligtvis målar i akryl och kände mig helt novis och ringrostig) var det befriande att efter första dagens prestationsångest  testa lite mer o lite mer för att till sist faktiskt lyckas åstadkomma ett par små akvarellmålningar... helt utanför min normala "Comfort Zone"!!!
  
Dagarna gick alldeles för fort och efter massor av måleriövningar, givande samvaro varvat med god mat, flödande kreativitet, och flödande färger var det plötsligt dags att packa bilen igen, sätta sig bakom ratten och köra hem igen fylld av nya erfarenheter och nyvunnen kunskap!
 
Underbart också att under kursen få möjlighet att lära känna likasinnade, ta del av andras målningar och idéer, och delta i diskussioner o intressanta samtal kring måleri, problemlösning osv.
 
Tack Mats och alla mina nyvunna konstvänner (från Gävle, Storvik, Ockelbo, Stockholm, Örebro, Bollnäs, och Norge) ni bidrog alla till att förgylla och sätta guldkant på denna magiska helg! Längtar redan till nästa gång...och hoppas att vi får möjlighet att ses igen ...
 
LenasArt
Kommande vecka skall jag experimentera vidare med akvarell i ateljén, inhandla lite nytt målarmaterial och  rama in mina små alster!  På tisdag kväll blir det som vanligt måleri tillsammans med mina 7 tjejer i fortsättningskursen och på torsdag är det dags för 6:e kurstillfället för mina 5 nybörjarelever. Lite träning och frisk luft på det känns härligt att se fram emot.
 
Ha en skön höstvecka!  Promenera i skogen, njut doften av blöt jord och fuktiga höstlöv och ljusa minnen från en härligt kreativ helg!
 
Jag är snart tillbaka! 
 
 
Kommentera inlägget här: