LenasArt.nu

Kreativ färg - Kreativ form

DÅ ÄR KONSTHÖSTEN IGÅNG PÅ LENASART

Kategori: Blogg

FREDAG 23 SEPTEMBER
 
Fortsättningskurs tisdagar 18.30-21.00
Veckorna går fort och höstdagjämningen har nu redan passerat, konsthösten är på gång i ateljen och fortsättningskursen på tisdagkvällar började för två veckor sedan. Så mysigt att träffa alla igen  och som första gemensamma uppgift i höst har vi att måla "luftperspektiv" dvs hur föremål förändras i färg och skärpa ju längre ifrån betraktaren föremålen är i målningen. Låter kanske enkelt men är ganska svårt och en nyttig övning för att skapa djup och perspektiv.
Kan vara konst av inomhus
Allt förberett och klart i målarverkstan inför kursstarten tisdag den 13 september.
 
Kan vara konst
 Min egen målarhörna i ateljen!
 
Kan vara en bild av berg, natur, himmel, träd och skymning
Exempel på "luftperspektiv" med blånande berg som blir allt ljusare i bakgrunden. (ej min målning)
 
Nybörjarkurs torsdagar 18.00-20.30
Idag har jag skickat ut välkomstmail till de sex deltagare som anmält sig till min Nybörjarkurs som börjar torsdag 13/10. Spännande att träffa helt nya deltagare och vi kommer att måla tillsammans under 5 lektioner, (ev med förlängning om intresse finns).
 
Kan vara en bild av möbler och inomhus
 I sällskapsrummet på LenasArt finns många konstböcker att studera och hämta inspiration ur för den som önskar. Här pratar vi, skrattar, dricker kaffe/te och diskuterar måleri och allt möjligt annat när vi känner för en liten paus under våra kurskvällar. 
 
Eget Måleri
Själv  har jag inte riktigt kommit igång med mitt eget skapande i ateljen. Jag har ideer och ett par skisser som väntar, men veckorna har varit ganska uppbokade under september och stugan pockar på lite avslutande "höstbruk" på tomten innan vi stänger för säsongen. 
 
Gästrik Konst 2023
Nu är det öppet att söka till Gästrik Konst 2023. Ansökningshandlingarna ska vara Stiftelsen tillhanda senast 16 oktober 2022. Ansökan görs via webben: www.sandviken.se/gastrikkonst.
 
Länskonst
Det är även öppet att söka till årets Länskonst där ansökningshandlingarna skall vara insända senast 20 november. Detaljerad information hittar du på nedan webbadress: https://sandviken.se/kulturfritid/kulturcentrum/konsthallen/
 
Önskar er alla en Trevlig Helg, jag är snart tillbaka!
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: